Grisaille-måleri, olja i gråskala bestående av titaniumvit, elfenbenssvart och rå umbra, är en del av utbildningen som består av fem uppgifter i stigande svårighetsgrad varav detta är nummer tre. Uppgifterna går ut på att dels lära sig hantera oljefärg, dels utöka valörskalan och öva sig i att hantera ett större spektrum av mörker och ljus för att återge ett tredimensionellt föremål på en tvådimensionell yta. Dessutom ger grisallepaletten möjlighet att öva sig i att hantera varma och kalla toner. Ungefär fyra veckor tog denna oljemålning av Hans Gyde Petersens ”Adam och Eva – Vertreibung aus dem Paradies” från 1897.
Jag tecknade först upp skulpturen i kol och krita, och förde över teckningen till den uppspända duken med hjälp av transparent ritpapper, en röd tuschpenna, kol och en trästicka.
Här är sedan duken med ett första lager färg, en så kallad inblockning av former och valörer.
Sedan var det bara att måla på och försöka klura ut saker på vägen. Det allra svåraste var detaljerna och texturen i basen. Den färdiga målningen fick min signatur istället för skulptörens.