Lauranas kvinnoporträtt

Blogg, SARA

Här är slutresultatet av min första större cast-teckning i kol, det största projektet hittills på skolan. Jag har hållit på med den sedan februari, men med lovdagar och olika workshops borträknade har den tagit mig ungefär nio veckor att färdigställa.

Laurana2

Laurana1

Processen har sett ut så här: Under de första två veckorna ungefär blockade jag in hela figuren med konturer och skuggformer. Därefter fyllde jag i skuggorna med en ljus ton för att se formerna bättre och gick igenom hela figuren på nytt för att justera det som blivit tydligare att se. Därefter lade jag också in bakgrunden som en ljus ton.

Laurana1 Laurana3  IMG_0424

När bakgrunden är inlagd ser man allting mycket lättare och kan börja jag gå igenom figuren mer noggrant. Eftersom detta är ett porträtt är ansiktet det viktigaste i bilden, därför började jag där. Profilen, och speciellt ögats placering och vinklar, tog ungefär en vecka att få till. Därefter gick jag över till håret, ned efter nacken till basen och sedan upp till hakan igen. Samtidigt som jag gjorde klart teckningen av casten fyllde jag också i bakgrunden och började lägga in halvtoner, vilket leder till att teckningen mer och mer förlorar sina konturer och linjer och istället blir ytor i olika valörer som smälter samman och så småningom ger den tredimensionella effekten som är målet med teckningen. Allt som allt tog detta steg ungefär fyra veckor.

IMG_0475 IMG_0526 IMG_0667

Nästa steg kallas The big look, och nu gäller det att få teckningen att fungera vad gäller valörerna. Man utgår hela tiden från den vitaste punkten, där ljuset faller, och jämför alla valörer mot den. Med kol kan man få till en mörkare svärta än med blyerts, men man kan ändå inte få till samma valörskala som i verkligheten, så det gäller att gruppera den information man ser och smälta samman valörer som ligger nära varandra. Den första bilden nedan visar resultatet efter en veckas arbete. När valörerna är på plats börjar slutputsen, modelleringen, då man letar efter kontraster och annat i bilden, förstärker sådant man vill betona, lägger in de detaljer som ska vara med och helt enkelt putsar upp kolet på papperet så att det ligger snyggt, vilket tog drygt en vecka på denna teckning. Efter alla dessa veckor med konstant påtryck är papperet rätt så välbehandlat och tar inte så mycket mer stryk, och då tycker man sig vara klar. Bild två visar min version av den färdiga bilden. Den sista bilden (den färdiga teckningen) är dock det verkliga slutresultatet, efter att lärarna har sagt sitt och pushat en några steg längre (motsvarande ett par dagars extra arbete i detta fall).

IMG_1053 20140502_122008 Laurana2

Skulpturen är gjord av en italiensk-kroatisk renässansskulptör vid namn Francesco Laurana (1430-1502), som jag inte hört talas om tidigare. Han är känd för sina idealiserade kvinnoporträtt, men man vet väldigt lite om vilka som avporträtterats. Just den här skulpturen verkar gå under två namn: ”Portrait of a woman” samt ”Bust of Ippolita Maria Sforza” och är från omkring 1473. Originalet fanns att beskåda i Berlin fram till 1945, numera finns bara kopior, bland annat en gipsskulptur från 1889 på Victoria and Albert Museum i London. Jag hade tänkt se den när jag var där, men det visade sig att den var magasinerad och att det skulle ta två veckor att få upp den, så det var lite synd. Den gipsskulptur vi har på skolan är ett lån från Konstakademien i Stockholm.

Liksom många andra skulpturer var den här målad och dekorerad, klänningen bar ett förgyllt mönster och i hålet fram på bröstet kan det ha suttit ett metallsmycke. Förmodligen fanns modellens namn i plattan framtill. Det finns en teori om att det är Ippolita Maria Sfoza som är avbildad, hon var gift med Alfonso II av Neapel, men det finns ingenting som styrker detta. Totalt finns det nio stycken liknande kvinnobyster av Laurana spridda över världens museer.

Här finns en rolig länk om Laurana och hans förlorade prinsessa. Bilderna nedan är hämtade från denna sida, den första tagen i cast-rummet på Victoria and Albert i London när skulpturen var utställd där och den andra en bild av originalet som förstördes under andra världskriget.

francesco_laurana_princess8 franjo_vranjanin_ippolita-maria-sforza

Nästa uppgift är ett test, återkommer om det om en vecka!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *